Глобализация след 1990 г.
Желязната завеса пада, отварят се нови пазари в Азия, а софтуерът открива нови възможности за Бош. Последните три десетилетия донасят бързи икономически промени, които компанията трябва да посрещне.
Разпадането на Варшавския договор и отварянето на Източна Европа
Падането на Желязната завеса възвести и нова ера за Бош. До 1994 г. Бош вече притежава 13 компании в бившия Източен блок. Откриват се производствени съоръжения в Чехия, Полша, Унгария, Русия. Делът на продажбите, реализирани извън Германия, се повишава от 51% през 1990 г. на около 72% през 2000 г.
Използване на нови възможности – поглед към Азия
В Индия, Япония и в държавите от Югоизточна Азия Бош има присъствие отдавна или се старае да навлезе на развиващите се пазари. Но най-голям стратегически интерес представлява постепенното отваряне на китайския пазар. До 1994 г. единственото присъствие на Бош в Китай беше под формата на лицензи и представителство в Пекин, създадено през 1989 г. След това компанията успява да навлезе като регионален производител и на този пазар.
Микромеханични сензори
Миниатюрни следящи устройства
Бош разработва микромеханичните сензори за употреба в автомобилите през 90-те години на миналия век. Те функционират като сензорни органи за измерване на ускорението, ротацията, налягането и звука. Сензорите предават данни на електронните управляващи блокове, с чиято помощ те знаят, например, точно кога да надуят въздушната възглавница при инцидент. През 2005 Бош стартира и производството на сензори за потребителската електроника, за смартфони и игрови конзоли. Най-малките MEMS са широки само 1,5 мм. Изследователски екип на Бош изобрети процеса на „плазмено ецване" за производството на тези миниатюрни елементи. От 1995 г. насам Бош е пуснал на пазара около 15 милиарда MEMS и в момента е пазарен лидер, като произвежда около 4 милиона сензора всеки ден.
На снимката: Акар върху микромеханичен сензор (MEMS) за индикация на мащаба (1995)
От ESP до ACC – все повече внимание към иновациите
Електронната стабилизираща програма ESP®, стартирана през 1995 г., представлява основен технологичен етап в развитието на Бош. Тя предотвратява поднасянето на автомобилите. През същата година Бош представя своята навигационна система TravelPilot с гласова функция. През 1997 г. дизеловата техника Common-Rail намалява консумацията на гориво, както и директното впръскване на бензина DI Motronic през 2000 г., докато системите за подпомагане на водача, като адаптивен регулатор на скоростта и нощно виждане, подобряват безопасността.
Компанията претърпява промени – нови области на бизнес
След продажбата на направлението за телекомуникации през 2001 г. Бош придобива специалиста по индустриални технологии Mannesmann Rexroth. По този начин се балансира структурата на компанията. Оставащите части от направлението за телекомуникации образуват подразделението "Системи за сигурност". Бош разширява направлението си за термотехника с придобиването на Buderus AG през 2003 г. и се разделя с други нови области, като направлението за слънчева енергия, създадено през 2008 г.
Интелигентно завиване, каране на велосипед, охлаждане и шофиране
С електрическата отвертка IXO, която бързо се превърна в най-продавания електрически инструмент в световен мащаб, през 2003 г. Бош създава нова бизнес сфера за малки, леки устройства с литиево-йонни батерии. Появяват се и изцяло нови области, като например електрическото задвижване за велосипед през 2011 г. В същото време Бош разширява традиционните си дейности, например с изкупуването на бивши съвместни предприятия като ZF Lenksysteme и Bosch und Siemens Hausgeräte, които оформиха основната база за бъдещи продукти като домакински уреди с управление през интернет и автономни автомобили.
Автоматизирано шофиране
Сякаш с магия
Автоматизираното шофиране вече не се среща само в научната фантастика. Бош изследва, разработва и тества тази технология в лабораториите си и по магистралите в Германия и Калифорния. Още през 2000 г. Бош въведе радара за разстояние. Оттогава системата от ново поколение забавя автоматично автомобила до пълното му спиране, след което го ускорява в задръстване. С по-нататъшното развитие на сензорната технология и софтуера, автоматизираното шофиране ще се осъществи стъпка по стъпка по магистралите, а в дългосрочен план - и в града.
Снимка: Тестов автомобил за автоматизирано шофиране с въртяща се на 360˚ високоскоростна камера (2015)
Нова територия: Интернет на нещата и Изкуственият интелект
Интернет на нещата и услугите разкрива много нови насоки пред Бош. Освен традиционните продукти това включва софтуер, нови интернет базирани бизнес модели и защита на данните. Компанията си е поставила за цел да съчетае тези четири области в дългосрочен план. Това обхваща всичко, от автоматизирано шофиране до интелигентни домове и автономна комуникация между индустриални машини.