Премини към основното съдържание
Бош в България
История на компанията

Глобализация след 1990 г.

Производствен анализ в реално време.

Желязната завеса пада, отварят се нови пазари в Азия, а софтуерът открива нови възможности за Бош. Последните три десетилетия донасят бързи икономически промени, които компанията трябва да посрещне.

Рисунка на вдигната бариера, символизираща отварянето на Източна Европа.

Разпадането на Варшавския договор и отварянето на Източна Европа

Падането на Желязната завеса възвести и нова ера за Бош. До 1994 г. Бош вече притежава 13 компании в бившия Източен блок. Откриват се производствени съоръжения в Чехия, Полша, Унгария, Русия. Делът на продажбите, реализирани извън Германия, се повишава от 51% през 1990 г. на около 72% през 2000 г.

IFA Trabant 601 в работилницата на автосервиз Bosch в Бранденбург (1992 г.). Trabant е обичайният лек автомобил в социалистическа Източна Германия до 1989 г. и технологията за изпитване на Бош трябва да се адаптира за работа с този популярен автомобил.
IFA Trabant 601 в работилницата на автосервиз Bosch в Бранденбург (1992 г.). Trabant е обичайният лек автомобил в социалистическа Източна Германия до 1989 г. и технологията за изпитване на Бош трябва да се адаптира за работа с този популярен автомобил.
Един от най-големите обекти в унгарската регионална организация, основан през 1991 г., е заводът в Хатван, където се произвеждат продукти за автомобилна електроника, например сензори. (1998 г.)
Един от най-големите обекти в унгарската регионална организация, основан през 1991 г., е заводът в Хатван, където се произвеждат продукти за автомобилна електроника, например сензори. (1998 г.)
/

Използване на нови възможности – поглед към Азия

В Индия, Япония и в държавите от Югоизточна Азия Бош има присъствие отдавна или се старае да навлезе на развиващите се пазари. Но най-голям стратегически интерес представлява постепенното отваряне на китайския пазар. До 1994 г. единственото присъствие на Бош в Китай беше под формата на лицензи и представителство в Пекин, създадено през 1989 г. След това компанията успява да навлезе като регионален производител и на този пазар.

Билборд с реклама на професионални електроинструменти за строителната индустрия по пътищата на Шанхай. (1996 г.)
Билборд с реклама на професионални електроинструменти за строителната индустрия по пътищата на Шанхай. (1996 г.)
Рекламна табела в центъра на Шанхай. Запалителните свещи са сред първите продукти, които Бош произвежда в Китай. (1998 г.)
Рекламна табела в центъра на Шанхай. Запалителните свещи са сред първите продукти, които Бош произвежда в Китай. (1998 г.)
/

Микромеханични сензори

Акар върху микромеханичен сензор (MEMS), за да се види мащаба (1995 г.)

Миниатюрни следящи устройства

Бош разработва микромеханичните сензори за употреба в автомобилите през 90-те години на миналия век. Те функционират като сензорни органи за измерване на ускорението, ротацията, налягането и звука. Сензорите предават данни на електронните управляващи блокове, с чиято помощ те знаят, например, точно кога да надуят въздушната възглавница при инцидент. През 2005 Бош стартира и производството на сензори за потребителската електроника, за смартфони и игрови конзоли. Най-малките MEMS са широки само 1,5 мм. Изследователски екип на Бош изобрети процеса на „плазмено ецване" за производството на тези миниатюрни елементи. От 1995 г. насам Бош е пуснал на пазара около 15 милиарда MEMS и в момента е пазарен лидер, като произвежда около 4 милиона сензора всеки ден.

На снимката: Акар върху микромеханичен сензор (MEMS) за индикация на мащаба (1995)

Рисунка на електрическа крушка с автомобил в нея.


От ESP до ACC – все повече внимание към иновациите

Електронната стабилизираща програма ESP®, стартирана през 1995 г., представлява основен технологичен етап в развитието на Бош. Тя предотвратява поднасянето на автомобилите. През същата година Бош представя своята навигационна система TravelPilot с гласова функция. През 1997 г. дизеловата техника Common-Rail намалява консумацията на гориво, както и директното впръскване на бензина DI Motronic през 2000 г., докато системите за подпомагане на водача, като адаптивен регулатор на скоростта и нощно виждане, подобряват безопасността.

След почти десет години разработване първата навигационна система на Бош, наречена TravelPilot, е пусната на пазара през 1989 г.
След почти десет години разработване първата навигационна система на Бош, наречена TravelPilot, е пусната на пазара през 1989 г.
Изпитване на ESP в Северна Швеция (1995 г.). Тестовият автомобил се заснема от хеликоптер за телевизионно предаване.
Изпитване на ESP в Северна Швеция (1995 г.). Тестовият автомобил се заснема от хеликоптер за телевизионно предаване.
Компоненти на дизеловата техника Common-Rail (1997 г.). Горивото се съхранява в камерата под налягане до 2500 bar преди впръскване.
Компоненти на дизеловата техника Common-Rail (1997 г.). Горивото се съхранява в камерата под налягане до 2500 bar преди впръскване.
/

Компанията претърпява промени – нови области на бизнес

След продажбата на направлението за телекомуникации през 2001 г. Бош придобива специалиста по индустриални технологии Mannesmann Rexroth. По този начин се балансира структурата на компанията. Оставащите части от направлението за телекомуникации образуват подразделението "Системи за сигурност". Бош разширява направлението си за термотехника с придобиването на Buderus AG през 2003 г. и се разделя с други нови области, като направлението за слънчева енергия, създадено през 2008 г.

Визуална проверка на 6-инчов чип в завода в Ройтлинген (1999 г.). Днес няколко хиляди микрочипа за интегрални схеми или микромеханични сензори могат да бъдат получени от един чип.
Визуална проверка на 6-инчов чип в завода в Ройтлинген (1999 г.). Днес няколко хиляди микрочипа за интегрални схеми или микромеханични сензори могат да бъдат получени от един чип.
Производство на газов бойлер Junkers за битово отопление. Бош разшири значително направлението си за термотехника с придобиването на Buderus AG. (2015 г.)
Производство на газов бойлер Junkers за битово отопление. Бош разшири значително направлението си за термотехника с придобиването на Buderus AG. (2015 г.)
Тунелопробивни машини с хидравлични компоненти от Bosch Rexroth се използват за изграждане на дълги планински тунели. (2015 г.)
Тунелопробивни машини с хидравлични компоненти от Bosch Rexroth се използват за изграждане на дълги планински тунели. (2015 г.)
Къщата за „Слънчев десетобой“, разработена съвместно от Бош и специалисти от университета в Дармщат, може да произведе толкова енергия, колкото консумира. Тя спечели престижната награда на САЩ „Слънчев десетобой“ през 2007 г.
Къщата за „Слънчев десетобой“, разработена съвместно от специалисти от Бош и от университета в Дармщат, може да произведе толкова енергия, колкото консумира. Тя спечели престижната награда на САЩ „Слънчев десетобой“ през 2007 г.
/
Рисунка на велосипедист, който кара по стръмнина и стилизиран дисплей.

Интелигентно завиване, каране на велосипед, охлаждане и шофиране

С електрическата отвертка IXO, която бързо се превърна в най-продавания електрически инструмент в световен мащаб, през 2003 г. Бош създава нова бизнес сфера за малки, леки устройства с литиево-йонни батерии. Появяват се и изцяло нови области, като например електрическото задвижване за велосипед през 2011 г. В същото време Бош разширява традиционните си дейности, например с изкупуването на бивши съвместни предприятия като ZF Lenksysteme и Bosch und Siemens Hausgeräte, които оформиха основната база за бъдещи продукти като домакински уреди с управление през интернет и автономни автомобили.

Литиево-йонните батерии дават възможност да се разработи изключително компактната и удобна IXO, пусната през 2003 г.
Литиево-йонните батерии дават възможност да се разработи изключително компактната и удобна IXO, пусната през 2003 г.
Производство на електродвигатели за електрически автомобили в завода на Бош в Хилдесхайм (2015 г.). Те са крайъгълният камък на бъдещата електронна мобилност заедно със силовата електроника, инверторите и технологиите за оползотворяване на енергия.
Производство на електродвигатели за електрически автомобили в завода на Бош в Хилдесхайм (2015 г.). Те са крайъгълният камък на бъдещата електронна мобилност заедно със силовата електроника, инверторите и технологиите за оползотворяване на енергия.
/

Автоматизирано шофиране

Тестов автомобил за автоматизирано шофиране с въртяща се на 360 градуса високоскоростна камера (2015 г.)

Сякаш с магия

Автоматизираното шофиране вече не се среща само в научната фантастика. Бош изследва, разработва и тества тази технология в лабораториите си и по магистралите в Германия и Калифорния. Още през 2000 г. Бош въведе радара за разстояние. Оттогава системата от ново поколение забавя автоматично автомобила до пълното му спиране, след което го ускорява в задръстване. С по-нататъшното развитие на сензорната технология и софтуера, автоматизираното шофиране ще се осъществи стъпка по стъпка по магистралите, а в дългосрочен план - и в града.

Снимка: Тестов автомобил за автоматизирано шофиране с въртяща се на 360˚ високоскоростна камера (2015)

Нова територия: Интернет на нещата и Изкуственият интелект

Интернет на нещата и услугите разкрива много нови насоки пред Бош. Освен традиционните продукти това включва софтуер, нови интернет базирани бизнес модели и защита на данните. Компанията си е поставила за цел да съчетае тези четири области в дългосрочен план. Това обхваща всичко, от автоматизирано шофиране до интелигентни домове и автономна комуникация между индустриални машини.

Бош разработва софтуер, с който ще улесни шофьорите да зареждат електромобилите си и ще им предостави достъп до една от най-големите зарядни мрежи в Европа.
Бош разработва софтуер, с който ще улесни шофьорите да зареждат електромобилите си и ще им предостави достъп до една от най-големите зарядни мрежи в Европа.
Производствен анализ в реално време. Събраните по този начин данни спомагат за постигането на мрежовата среда на Индустрия 4.0, в която машините могат да общуват помежду си самостоятелно и по този начин подобряват производствените процеси.
Производствен анализ в реално време. Събраните по този начин данни спомагат за постигането на мрежовата среда на Индустрия 4.0, в която машините могат да общуват помежду си самостоятелно и по този начин подобряват производствените процеси.
Използването на изкуствен интелект ще оформя продуктите и услугите на Бош в бъдеще.
Използването на изкуствен интелект ще оформя продуктите и услугите на Бош в бъдеще.
Принос към въглеродната неутралност: Локацията на Бош в Нашик, Индия, е дом на най-голямата соларна електроцентрала в индийската автомобилна индустрия, 2020.
Принос към въглеродната неутралност: Локацията на Бош в Нашик, Индия, е дом на най-голямата соларна електроцентрала в индийската автомобилна индустрия, 2020.
Видими отдалеч по натоварената магистрала между Щутгарт и Мюнхен, близо до летището на Щутгарт – логото на Бош и светещата през нощта табела. Буквите са с височина осем метра.
Видими отдалеч по натоварената магистрала между Щутгарт и Мюнхен, близо до летището на Щутгарт – логото на Бош и светещата през нощта табела. Буквите са с височина осем метра.
/