Нов бизнес
1960 – 1989 г.
Периодът от 60-те до 80-те години на 20-ти век е белязан от трансформация в Бош, която се превръща компанията в глобална група от автономни подразделения и лидер на пазара на автомобилна електроника.
Нова структура – образуват се подразделения
Между 1950 г. и 1960 г. броят на служителите в Бош се увеличава от 15 000 на 70 000. Централизираната структура на средно предприятие вече не е достатъчна, така че през 60-те години подразделенията постепенно стават по-независими, като се започва с направление "Електроинструменти". През това време на икономически бум и пълна заетост Бош прави придобивания в други сектори и хиляди служители са преквалифицирани за производството на автомобилна електроника.
От хидравлика до опаковъчна техника
Макар че автомобилостроенето на най-важния пазар за Бош през периода, в който Западна Европа процъфтява, разширяването на бизнеса към нови сфери продължава. След като навлиза в производството на мобилна хидравлика, медицинска електроника и радиотехника през 50-те години, през 1963 г. Бош купува дял в компания за опаковъчни машини и разширява дейността си с още придобивания, за да формира направление "Опаковъчна техника".
Наследството на основателя – Фондация "Роберт Бош"
Изследователска и развойна дейност – със силата на иновациите
Бош обединява своите развойни ресурси в нов изследователски център през 1968 г. Тези обединени усилия са необходими, за да се родят идеите, които се превръщат в новаторски продукти със силни конкурентни предимства. От средата на 60-те години изследователските звена на компанията се съсредотчават върху специални проекти като интегралните схеми.
Jetronic
Електрониката взема връх
През 1959 г. Бош започва да разработва система за впръскване на бензин с електронно управление. Jetronic е първата по рода си система в света, която влиза в серийно производство през 1967 г. Тя е използвана за първи път в моделите на Volkswagen 1600 LE и TLE за САЩ. Благодарение на Jetronic VW 1600 успява да удовлетвори сравнително строгите правила за опазване на околната среда, въведени в щата Калифорния, САЩ.
Снимка: Платка на електронен модул за управление Jetronic за впръскване на бензин в лабораторията за електроника на Техническия център в Швибердинген до Щутгарт (1970 г.)
Полупроводници и оборудвани с компютри автомобили – електрониката в Бош
Решимостта на изследователите и мениджърите да превърнат електрониката в основен бизнес за компанията започна да се отплаща от 70-те години на миналия век, а тази първоначално неизследвана територия оформя цялостния успех на компанията досега. Отличен пример за това е антиблокиращата спирачна система ABS, пусната през 1978 г., която Бош превърна в технически стандарт в автомобилостроенето.
Глобално мислене – ново начало в САЩ и Азия
В Съединените щати – най-голямата икономика в света – Бош успява да възстанови пълните права за използване на собствената си марка едва през 1983 г. Това осигурява на компанията възможност да възвърне предишния си търговски успех. В Азия Бош установява присъствието си по нестандартен начин, произвеждайки висококачествени продукти като фотографско и видеооборудване, икономически по-изгодно в държави като Малайзия. Също така се основават съвместни предприятия на важни пазари като Япония. Там Бош започва производството на бензинови системи за впръскване през 1973 г. и на антиблокиращата спирачна система ABS през 1984 г.
Ламбда сонда
Чувствителни носове
През 1969 г. специалистите на Бош започват разработването на сензор за измерване на отработените газове, чието утвърждаване отнема цяло десетилетие след трудности в началото. Днес екологично чистите двигатели с вътрешно горене вече са немислими без ламбда сондата, която влиза в производство през 1976 г. Иновацията на Бош е предпоставка за обработката на отработените газове чрез трипътен катализатор. Ламбда сондата измерва съдържанието на кислород в отработените газове преди входа на катализатора. Тази стойност, която постоянно варира драстично в зависимост от начина на шофиране, се използва от електронното управление на инжекционната система за регулиране на състава на гориво-въздушната смес. Точността на системата осигурява пълно изгаряне, което позволява на катализатора да пречиства оптимално отработените газове. По този начин вредните емисии могат да бъдат намалени с до 90%.
Снимка: Функционални изпитания на прототипи на ламбда сонда в Техническия център в Швибердинген (1975)
Телекомуникациите – нов фокус
В началото на 80-те години на миналия век Бош се впуска в телекомуникациите и започва производство на оборудване за космически сателити и мобилни телефони, както и изграждане на обществени и частни телекомуникационни мрежи. След двадесет години успехи в този сектор, който генерира до 25% от продажбите на компанията, неблагоприятни обстоятелства принуждават Бош да се оттегли от някои сегменти. Направление "Системи за сигурност" продължава да работи в тази област успешно и до днес.