Възстановяване
1946 – 1959 г.
След края на Втората световна война Бош губи заводите си в чужбина за втори път. Голяма част от производствените съоръжения са разрушени. Следващите две десетилетия са посветени на възстановяване, но и на разширяване на бизнеса в нови посоки.
С ръчни колички и лопати – възстановяване на Бош
През 1945 г. повече от 50% от съоръженията на Бош в Германия са разрушени от бомбардировките. Ключовата роля на Бош като доставчик на военни превозни средства е превърнал заводите на компанията в стратегически мишени. Сега Бош трябва да разчисти, да строи и да създава работа за служителите си.
Запалителни свещи и тенджери – оцеляване през следвоенния период
За да може отново да наеме служителите си си и да им плаща заплатите, Бош се захваща с производство на тенджери от стоманени каски, ръчни колички и чадъри в разрушените си фабрики. Служителите могат да ползват тези уреди или да ги разменят за други стоки от първа необходимост. Първите по-сложни продукти са запалителни свещи за военните превозни средства на съюзниците.
Завещанието на Роберт Бош
Роберт Бош умира през 1942 г. След 1945 г. изпълнителите на завещанието му възстановяват компанията в съответствие с желанието му. Целта е не само да се реализира печалба, ами част от нея да буде насочена към благотворителни каузи. Ханс Валц ръководи Бош като наследник на основателя до 1963 г.
Антитръстови дела – страхът, че всичко може да бъде изгубено
Домогванията на националсоциалистите към пълната власт могат да се изпълнят само с помощта на икономически силни компании. Точно затова съюзниците се стараят да отслабят големите немски корпорации, сред които е и Бош. Компанията обаче се е разраснала органично, т.е. отделните ѝ части не биха могли да съществуват поотделно. В крайна сметка Бош остава почти непокътната, макар че се налага да разкрие своите патенти и всички конкуренти да ги използват.
„Произведено в целия свят“ – нови пътища към глобализация
Преди завземането на властта от Хитлер над 50% от продажбите на Бош идват от международни сделки. Но след 1945 г. те са почти нулеви, а чуждестранните активи на компанията са отчуждени. Благодарение на добрите отношения с дългогодишните партньори и поради бързо разрастващите се пазари в държави като Бразилия и Индия изграждането на глобална мрежа започва постепенно. Въпреки това трябва да се изчака до 1960 г., преди продажбите на Бош в чужбина отново да надхвърлят 20%.
Елегантност в съвършенството – потребителска техника
В началото на 50-те години Бош предлага на пазара продукти, които отразяват германското и европейското икономическо чудо и удовлетворяват нарастващото потребителското търсене с излизането от кризата. Примери за това са домакинските уреди и електрическите бормашини за домашния майстор. Основни продукти като авторадиоприемници се продават в милиони бройки.
Домакински уреди за кухнята от Бош
В кухнята настъпва „нова ера“
Кухненският робот на Бош е наричан основно с две имена при пускането му. Този модел е наречен „Neuzeit“ (Ново време) и е обявяван като „помощник на селската жена“. На градските клиенти също се обещава нова ера в най-модерните технологии за домакинството, които улесняват домакинската работа.
Посланието към селските домакинства е колко много тази машина ще улесни обработката на големи количества храна. Една от причините е преобладаващият брой големи семейства с много деца, а другата – необходимостта от бърза преработка на реколтата от плодове и зеленчуци, за да бъдат запазени за консумация – например чрез замразяване на част от продукцията или приготвяне на конфитюри и консерви.
„Neuzeit“ е многофункционален уред, който може да реже, да меси тесто, да стърже, пресова и дори да бели картофи.
Снимка: Продажба на кухненски робот във фирмения магазин в Щутгарт (1962 г.)
Възстановяване на старите фаворити – бензиново впръскване за автомобилите
Технологията, използвана в много продукти на Bosch, все още е от предвоенния период. Но са нужни иновации, за да стане и остане компанията конкурентоспособна. Впръскването на бензин, разработено от Bosch за самолетни двигатели, се явява новост за автомобилите в началото на 50-те години, макар че са необходими десетилетия, за да се утвърди като стандарт.
Bosch Combi
Електроинструмент за дома
Манията по домашно майсторене се превръща в доходоносен бизнес за Бош. Пуснат през 1952 г., електрическият инструмент „Bosch Combi“ може да се използва по много начини в зависимост от приставката – като бормашина, отвертка, за шлифоване и дори като храсторез. Това предложение поражда изцяло нов бизнес сегмент в Европа, където покупателната способност все още е главно на мъжете – „направи си сам“, което се прави основно в мазета и гаражи.
Пълният комплект със стандартни приставки се продава в куфар или в дървена кутия за монтаж на стената. Бош разработва и втора важна гама електрически инструменти по този начин, за да допълни гамата от професионални инструменти за строителството, включително къртачи.
Снимка: „Bosch Combi“ за домашния майстор с практичния му куфар за пренасяне (1952 г.)
Развитие на електрониката
Bosch започва разработването на електронни компоненти в средата на 50-те години. Първият от тях е „variode“, който Бош започва да произвежда през 1958 г. Следват транзисторите, а през 1970 г. се появяват и интегралните схеми. Гледани критично от скептиците, но разработвани с ентусиазъм от техните поддръжници, те са първата искра в областта на електрониката, която в този момент е основен бизнес за Бош.